Komunikacja i wynajem auta na Kubie

3


Camello, HawanaBędąc na Kubie musimy przygotować się na utrudnienia komunikacyjne. Nie kursują tramwaje ani autobusy. Jedynie w stolicy działa kilka miejskich linii autobusowych, kursują one jednak na tyle nieregularne, że korzystanie z nich może być dość utrudnione. Do połowy zeszłego roku głównym środkiem komunikacji po Hawanie dla kubańczyków były Camellos, słynne ciężarówki z dorobionymi naczepami imitującymi kadłub autobusu. Zostały one jednak wycofane z użytku w kwietniu 2008 i zastąpione chińskiej produkcji Yutongami. Przejażdżka kubańskim autobusem może być doznaniem ekstremalnym, po pierwsze ze względu na koszmarny tłok jaki w nim czasem panuje, po drugie ze względu na dużą liczbę kieszonkowców jacy nim podróżują. Alternatywą dla turysty są taksówki, coco taxi (taksówki motorowe) lub wynajem samochodu.

Wynajem auta

Kubańskie samochodyDla osób podróżujących po Kubie najlepszą chociaż nie najtańszą opcją jest wynajem auta w jednej z licznych sieci rent-a-car. Auta są w większości nowe, w dobrym stanie. Wypożyczalnie samochodów mają siedziby w praktycznie każdym większym hotelu lub biurach rozsianych po całym kraju. Koszt wynajmu auta wynosi przykładowo: 200 CUC kaucji + 57 CUC (doba) + 10 za ubezpieczenie + benzyna (0,95 CUC za 1l). Przy płatności kartą kredytową kaucja nie jest pobierana i ewentualne szkody zostaną pokryte z karty. Ceny wynajmu nie są stałe i zależą od pory roku i sezonu. W szczycie sezonu, w okresie grudzień-luty oraz lipiec-sierpień, wynajęcie auta może się okazać niemożliwe bez wcześniejszej rezerwacji ze względu na dużą liczbę turystów i niedobór samochodów.

Aby uniknąć problemów związanych z odpowiedzialnością za auto należy odpowiednio o nie zadbać. Wymontowanie anteny i zabranie panelu do CD to podstawa. Parkując samochód na noc nie zostawiajmy go w ustronnym miejscu. Wiele osób specjalizuje się w nocnym pilnowaniu i za 2-3 cuc przesiedzą przy waszym samochodzie całą noc. Jeśli doznaliśmy jakiejś szkody, zarysowania, uszkodzenia auta lub włamania, należy udać się na najbliższy komisariat policji i uzyskać odpowiednie poświadczenie. Podróżując po Kubie musimy się przygotować na liczne kontrole policyjne i check pointy. Check pointy to stałe punkty kontrolne. W okolicach check pointów obowiązuje ograniczenie prędkości do 20 km/h. Kubańska policja nie posiada radarów ani alkomatów, mimo to, możemy spodziewać się kontroli podczas której funkcjonariusz zapewni nas z całą stanowczością, iż jechaliśmy np. 70 km/h mimo, że ograniczenie było do 60 km. Mandatów nie opłaca się gotówką. Są one wpisywane do naszego kontraktu wynajmu auta i są opłacane przy jego zwrocie. Kontrakt wynajmu auta należy zawsze mieć przy sobie, jest to dowód rejestracyjny samochodu. Stan kubańskich dróg jest fatalny, pełne są dziur i pozbawione są znaków drogowych. Należy unikać podróżowania po zmorku. Wiele kubańskich aut, wozów, motocykli i innych pojazdów jest źle lub czasem wcale nieoświetlona. Brak jest latarni ulicznych. Nie ma poboczy i często jedynym znakiem tego, iż nadal jedziemy drogą jest słabo widoczna linia, która często w ogóle znika. Kubańczycy czekając na okazję lub handlując przy trasie, często śpią na drodze a jej środkiem przepasane są woły lub podróżują nieoświetleni rowerzyści. Brak jest ograniczeń w podróżowaniu po kraju, z wyjątkiem oznakowanych stref specjalnych (w tym amerykańskiej bazy wojskowej w Guantanamo).

Autokar

Autokar ViazulGłówną linią autokarową na Kubie jest Viazul. Jest to linia dobrze wyposażonch klimatyzowanych autokarów, dzieki której można zwiedzić praktycznie całą wyspę. Autokary kursują między wszystkimi największymi miastami. Istnieje również inna linia: Astrotur, głównie dla kubańczyków. W jej autobusach jest tylko kilka foteli zarezerwowanych dla turystów. Autokary tej lini posiadają znacznie niższy standard. Bilety autokarowe należy rezerwować jeden dzień przed, telefonicznie lub na stacji.

Kolej

Kubańska kolejMożna się przemieszczać po kraju również koleją, jakkolwiek jest to jeden z najgorszych środków transportu. Pociągi często mają wielogodzinne opóźnienia, bywa, że zatrzymują się na pół dnia w szczerym polu lub wcale nie przyjeżdżają. Podróż kubańskim pociagiem może przerodzić się w wielogodzinną męczarnię w upalnym słońcu. Istnieją dwa rodzaje pociągów: normal i especial. Bilet na pociąg especial na przejazd trasą HawanaSantiago de Cuba kosztuje 72 CUC (w cenę biletu wliczony jest koszt poczęstunku). Bilet na tę samą trasę pociągiem normal kosztuje 30 CUC. Podróż trwa 14 lub 16 godzin, w zależności od rodzaju pociągu. Godziny odjazdu i przyjazdu pociągów są umowne (normę stanowią 4-5 godzinne opóźnienia). W okresie letnim bilet należy kupować z 7-dniowym wyprzedzeniem. Wycieczki po kraju można załatwić w agencjach turystycznych: Havanatur S.A., Cubatur, Cubanacan, Gaviota Tours, Paradiso, Rumbos Cuba.

Kubańskie auto

Można korzystać bezpiecznie z usług korporacji taksówkowych Panataxi (tel. 55-55-55) lub Turistaxi (tel. 33-66-66). Opłata za przejazd taksówką wynosi: 1 CUC za złamanie licznika + 0,50 CUC za każdy kilometr. Turyści moga korzystać wyłącznie z taksówek rządowej sieci. Korzystanie z prywatnych nieoznakowanych taksówek może być niebezpieczne i wiązać się z problemami dla kierowcy w przypadku kontroli policyjnej.

Telefon – połączenia telefoniczne na Kubie należą do jednych z najdroższych na świecie. 1 minuta rozmowy z Polską to ok. 5-6 CUC. Rozmowy można zamówić w recepcji hotelu są one jednak droższe niż np. na poczcie. Aktywacja karty SIM do połączeń GSM kosztuje 120 CUC bez telefonu ani darmowych połączeń. Numer kierunkowy do Polski: 119-48

Internet – w każdym hotelu znajduje się kawiarenka internetowa. Godzina kosztuje ok. 6 CUC. Nie można korzystać z pendrive ani przesyłać żadnych plików za granicę. Połączenie internetowe często jest bardzo wolne.

Poczta – wysyłając listy lub kartki pocztowe, należy się liczyć z tym, iż czas ich dotarczenia może wynieść od 30 dni do 3 miesięcy! Jedyną międzynarodową firmą kurierską świadczącą usługi przesyłek z i na Kubę jest DHL.

<< powrót do informatora

Przeczytaj też o kubańskiej motoryzacji