Kubańska motoryzacja

5


Kubańska motoryzacja - Chevrolet

Na Kubie mamy wrażenie, iż przenieśliśmy się w czasie i zwiedzamy żywe muzeum lat 50 tych w którym panuje jedyna w swoim rodzaju, niepowtarzalna atmosfera. Ulice pełne są aut które dawno już powinny zakończyć swą egzystencję. To jakby, jakaś dziwna siła utrzymywała je w jednym kawałku, gdy nieśpiesznie i dumnie przemierzają ulice. Najbardziej zaskakująca jest mieszanka światowej motoryzacji, w której 70 letnie Chryslery stoją obok nowoczesnych peugeotów, audi i poradzieckich łazików. Wiele starych samochodów to amerykańskie krążowniki z lat 40 tych i 50 tych, zdarzają się nawet i perełki z początków XX wieku. Szacuje się, iż w chwili obecnej na Kubie jest ok. 60 000 starych amerykańskich aut. Połowa z nich to roczniki 1950+, jedna czwarta to roczniki 1940+ i tyle samo aut z lat 30 tych. Są wśród nich takie marki jak Chevrolet, Ford, Cadillac, Buick, Plymouth, Chrysler, Dodge, Willys, Oldsmobile czy De Soto.

Kubańskie auta - Buick z końca lat 30 tych
Kubańska taksówka

Większość amerykańskich oldtimerów trafiła na Kubę w okresie władzy Fulgencio Batisty, gdy Kuba stała się centrum amerykańskiej turystyki i rozrywki. Po wybuchu rewolucji amerykanie uciekali w popłochu zostawiając cały swój majątek. Większość z nich nie była w stanie zabrać z sobą swoich samochodów. Niektórzy z frustracji rozbijali szyby i wyrywali wyposażenie swoich aut, ale tysiące amerykańskich cadillaków, pontiaków, buiców a nawet marek angielskich zostało pozostawionych w nietkniętym stanie. Po dojściu do władzy Fidela Castro, w 1958 roku ustał całkowicie import nowych aut oraz części z USA i od tej pory kubańscy mechanicy muszą dokonywać prawdziwych cudów zręczności aby utrzymać je na chodzie.

Kubańskie auta - CadillacKubańskie auta

Brak części zmusza kubańskich mechaników do samodzielnego ich produkowania lub zastępowania innymi, najczęściej radzieckimi odpowiednikami. Niektóre auta są wręcz zbudowane od nowa przy użyciu wytworzonych części. Wiele z nich to połatane i zardzewiałe wraki sprawiające wrażenie jakby miały się zaraz rozsypać, często jednak spotyka się auta tak zadbane, iż wyglądają jakby właśnie zjechały z linii produkcyjnej.

Kubańskie samochody na codzień

W latach 60’tych i 70’tych na Kubę trafiło dużo pojazdów ze Związku Radzieckiego, były to głównie Łady i Moskwicze, pojawiły się też do nich części zamienne. Kubańscy mechanicy montowali je w oldtimerach a gdy radzieckie wozy same zaczeły się sypać, wyjmowali z nich silniki i wkładali je zamiast amerykańskich V8. Takie rozwiązanie wynikało też z niedoborów benzyny. Silniki amerykańskich krążowników spalały ogromne ilości paliwa co w przypadku posiadania 20 litrowego przydziału benzyny miesięcznie na głowę, było jedynym rozwiązaniem.

Radziecka wołga, KubaAuta na Kubie - Cadillac

Swego czasu rząd kubański wymieniał oldtimery z ich właścicielami na radzieckie łady, sprzedając amerykańskie krążowniki zagranicznym kupcom. Transakcji tych jednak dość szybko zaprzestano i w chwili obecnej są one traktowane jako element dziedzictwa narodowego i ich wywóz za granicę jest niemożliwy. Po rewolucji wyszedł dekret dotyczący posiadania samochodu. Mówił on, iż właściciel samochodu zakupionego przed rewolucją ma pełne prawo do dysponowania nim, do jego sprzedaży lub przekazania rodzinie. Właściciel auta zakupionego już po rewolucji nie miał prawa go nikomu sprzedać a jedynie przekazać za drobną opłatą rządowi. Przepis ten został jednak uchylony i obecnie istnieje rynek wtórny sprzedaży aut. Jeśli chodzi o nowe samochody, to chociaż istnieją na Kubie salony dealerskie gdzie na wystawach prezentują się nowoczesne minivany czy terenówki, to przeciętny kubańczyk nie ma szans na ich zakup. Problemem nie są nawet pieniądze ale konieczność posiadania listu autoryzacyjnego. Aby go zdobyć trzeba być osobą zasłużoną dla systemu, przejść nawet i kilkuletni proces weryfikacji a decyzja o przyznaniu prawa do zakupu auta wymaga podpisu wiceprezydenta Rady Ministrów.

W Hawanie jest możliwość wynajęcia amerykańskiego krążownika w agencji Gran Car. Auto można wynająć zarówno na godziny jak i na cały dzień. Ceny: 15 cuc/h ( limit 20 km podczas 1 godziny oraz nieco krótszy za każdą następną godzinę) lub na dzień w cenie ok 70-90 cuc (dzienny limit km 120).

Gran Car
Adres: Vía Blanca y Palatino
Hawana. Tel. 33 5647 lub 40 1955

Przeczytaj również: Wynajem auta i komunikacja na Kubie